ΔΙΟΔΙΑ: Ένας φτηνός υπουργός με ένα ακριβό τίμημα

ΔΙΟΔΙΑ: Ένας φτηνός υπουργός με ένα ακριβό τίμημα

Οι απαντήσεις του υπουργού Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοϊδη σε επίκαιρη ερώτηση μέσα στη βουλή για το ζήτημα των τιμών των διοδίων μόνο οργή μπορεί να προκαλέσει. Όχι τόσο γιατί καλεί, κατά τη προσφιλή του συνήθεια από το υπουργείο Δημόσιας Τάξης, εισαγγελείς και αστυνομία να επιλύσουν ένα κοινωνικό πρόβλημα, όσο ότι καλεί τις τοπικές κοινωνίες που θρηνούν τα θύματά τους (αναφέρεται στο τριπλό θάνατο των νέων στο Στεφανοβίκειο, Ριζόμυλο Μαγνησίας) στο παράπλευρο και παλιό επαρχιακό εθνικό δίκτυο να οχυρωθούν απέναντι στους «εισβολείς». Επιχειρεί να αποποιηθεί (όπως και ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας, Αγοραστός) τις ευθύνες του εκτρώματος της εκχώρησης των δημοσίων δρόμων στις ιδιωτικές κοινοπραξίες και τράπεζες με τις συμβάσεις του 2007, τις οποίες υπενθυμίζουμε ψήφισαν η ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ και το ΛΑΟΣ.
Μαζί με την αποποίηση των ευθυνών ενός υπουργού που δεν πρόλαβε να διαβάσει το μνημόνιο, πάνε τα ψέματα, η απόλυτη διαστροφή της αλήθειας και ο κυνισμός της εξουσίας που είναι υποχρεωμένη να υπερασπίσει τα διαρκή της εγκλήματα εναντίον του εργαζόμενου πληθυσμού.
Ο υπουργός επαναλαμβάνει το ερώτημα γιατί ένας άστεγος, ένας συνταξιούχος του Έβρου να πληρώνει τη κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων, όπως ακριβώς μας έλεγαν πριν τρία χρόνια για τη γιαγιά από τη Κάρπαθο που δεν πρέπει να πληρώνει τις εξόδους του Αθηναίου.
Ο ανόητος υπουργός επιχειρηματολογεί ότι «η στοιχειώδης κοινωνική δικαιοσύνη σημαίνει ότι ο κάθε ένας που χρησιμοποιεί ένα δημόσιο αγαθό οφείλει να καταβάλλει ένα αντίστοιχο τίμημα». Ορίζοντας τα δημόσια αγαθά (εμείς τα αποκαλούμε κοινωνικά αγαθά) ως αγαθά παραγόμενα για την ικανοποίηση ορισμένων χρηστών (παρά τη βιβλιογραφία των αστικών πανεπιστημίων), επιχειρεί να εμπεδώσει την αντίληψη της ανταποδοτικότητας από τους χρήστες. Τίθεται το ερώτημα: Γιατί να επιδοτούμε μέσω της γενικής φορολογίας τους εφοπλιστές των άγονων γραμμών, γιατί να φτιάχνουμε νοσοκομεία ογκολογικά, καρκινοπαθών ή να πληρώνουμε τη μεταφορά νερού στην Αθήνα; Γιατί να μην πληρώνουν οι χρήστες τη κατασκευή των έργων; Γιατί να επιδοτούμε τις θέσεις εργασίας στον Έβρο;
Για τους άστεγους στους οποίος αναφέρεται ο κυνικός υπουργός θα πρέπει να γνωρίζει ότι δεν πληρώνουν φορολογία καθώς τόσο ο ίδιος, οι δεξιοί φίλοι του και το διεθνές χρηματιστικό κεφάλαιο τους στέρησαν όλα τα δικαιώματα της ύπαρξης στη ζωή. Μάλιστα, ο υπουργός για να μην έχει τύψεις, επέλεξε να μην διαβάσει το μνημόνιο που ψήφισε.

Ο υπουργός ομολογεί ότι καμιά αλλαγή δεν επιτρέπεται στις συμβάσεις παραχώρησης και ότι το ελληνικό δημόσιο είναι δεμένο χειροπόδαρα. Είναι προφανές ότι οι κοινοπρακτικές εταιρείες και οι τράπεζες (ελληνικές και ξένες) διάβασαν και φρόντισαν να διασφαλίσουν τα συμφέροντά τους μέχρι το τελευταίο ευρώ. Είναι απόλυτο ψέμα ότι οι τιμές των διοδίων θα μειωθούν με τη λήξη των έργων ή έστω αμέσως μετά. Το έργο της Αττικής οδού έχει ολοκληρωθεί χρόνια, έχει αποσβεστεί σε πολύ πιο σύντομο χρονικό διάστημα από το προβλεπόμενο και έχει χρυσοπληρωθεί. Η γέφυρα Ρίου-Αντίρριου επίσης.
Είναι ψέμα ότι τα έσοδα από τα διόδια πάνε μόνο στο κόστος κατασκευής των έργων: πάνε και στη τσέπη των κοινοπρακτικών σχημάτων και τραπεζιτών που δανειοδοτούν τα έργα.
Με ελάχιστο χρηματοδοτικό κόστος, εργολάβοι και τράπεζες ελέγχουν όλους τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους. Μοναδική τους εγγύηση είναι τα έσοδα των διοδίων που διασφαλίζει το δημόσιο. Οι άυλες εγγυήσεις αυξάνουν γεωμετρικά τη κερδοφορία όλων των εμπλεκομένων ιδιωτών.

Είναι ψέμα ότι μετά το κατασκευαστικό στάδιο τα διόδια θα μειωθούν καθώς το σύνολο των εσόδων των διοδίων που θα αναλογούν στο δημόσιο θα κατευθύνονται στην αποπληρωμή του δυσθεώρητου δημόσιου χρέους των 321δις€ (δηλώσεις Ρέππα-Παπακωνσταντίνου το 2011) μέσω της τιτλοποίησης των μελλοντικών εσόδων. Δυστυχώς γι αυτούς, η ελληνική χρεοκοπία διέψευσε τις προβλέψεις των μελλοντικών εσόδων στο βάθος του χρόνου παραχώρησης και οι αρχικές προβλέψεις για έσοδα 25δις€ από διόδια μειώθηκαν σήμερα σχεδόν στα μισά εξαιτίας της χρεοκοπίας της χώρας και της διαρκούς ύφεσης.

Ο υπουργός ανίκανος να διασφαλίσει τη ζωή των πολιτών στους δρόμους παρά μόνο με αστυνομικά μέσα, στρέφοντας τους εργαζόμενους αυτής της χώρας τον έναν εναντίον του άλλου, διατηρεί και μια ιδιαίτερη σχέση με τα μαθηματικά ανάλογη με την υποτίμηση της ζωής των ανθρώπων. Λέει ότι «τα έσοδα (με ΦΠΑ) των σταθμών διοδίων της Νέας Οδού στη Βοιωτία αυξήθηκαν κατά 20% στη Θήβα, 28% στην Τραγάνα και 3% στην Αγία Τριάδα.» «Μέσος όρος συνόλου 16,72% αύξηση εσόδων στα διόδια το πρώτο εξάμηνο του 2014» (ΒΗΜΑ). Ο υπουργός θεωρεί σχετικά μικρή (!) την μέση αύξηση στις τιμές των διοδίων και αποσιωπά ότι οι αυξήσεις των τιμών σταθμισμένες με τη κυκλοφορία των οχημάτων προσθέτουν στα ταμεία των εταιρειών έσοδα 22,5% και όχι 16,72%. Προκειμένου να διατηρηθεί σταθερός ο στόχος των μελλοντικών εσόδων, οι τιμές των διοδίων πρέπει να ανεβαίνουν ή να μείνουν στα σημερινά επίπεδα, που είναι το ίδιο πράγμα, λαμβάνοντας υπόψη τη μείωση του όγκου κυκλοφορίας των οχημάτων και τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος του εργαζόμενου και άνεργου πληθυσμού.

Ο υπουργός ισχυρίζεται ότι οι μεταφορείς (νταλικέρηδες) μετακυλύουν στο κόστος των κομίστρων τις δαπάνες των διοδίων κι άρα δεν υπάρχει λόγος αποφυγής της κυκλοφορίας στους αυτοκινητόδρομους. Επειδή ο υπουργός έχει συνηθίσει να κυκλοφορεί τσάμπα, θα πρέπει να μάθει ότι αυτό ισχύει για ελάχιστες μεγάλες μεταφορικές εταιρείες και όχι για το πολυπληθές σώμα των φορτηγατζήδων που αδυνατούν να διαπραγματευτούν τις τιμές των κομίστρων με τη βιομηχανία ή τις μεγάλες εμπορικές αλυσίδες. Στη πραγματικότητα οι περισσότεροι από αυτούς έχουν πτωχεύσει μετά τις αυξήσεις των καυσίμων, των διοδίων, των ασφαλίστρων, το μηδενισμό της αξίας των αδειών επαγγέλματος μένοντας μόνο με χρέη και υποθήκες σπιτιών και χωραφιών στις τράπεζες. Όσοι συνεχίζουν να δουλεύουν, δεν καλύπτουν το κόστος μεταφοράς, δεν πληρώνουν την ιατρική τους ασφάλιση και χρωστάνε παντού. Αυτούς θέλει να μπουζουριάσει ο υπουργός του FBI.

Οι έγνοιες του υπουργού για τον άστεγο, το συνταξιούχο από τον Έβρο, τη γιαγιά από τη Κάρπαθο, τους νταλικέρηδες, τους γονείς των θυμάτων στους δρόμους, τις τοπικές κοινωνίες μας ανησύχησαν πριν ακόμα αυτός ξυπνήσει από τον ύπνο το βαθύ και με ύφος αμόρφωτου χωροφύλακα θυμηθεί τη τέχνη του πράκτορα των εργολάβων και τραπεζιτών στο υπουργείο Υποδομών.
Αγωνιστήκαμε σκληρά, προειδοποιώντας με αφορμή τις συμβάσεις των δρόμων για την χρεοκοπία της χώρας, τη τύχη των αεροδρομίων, των λιμανιών, του νερού, του ρεύματος.
Εξηγήσαμε σε όλους, πρόσφατα στη κινητοποίηση της 31/7 στο Μοσχοχώρι, ότι είναι πιο εύκολο να ανατρέψεις τη σημερινή κυβέρνηση παρά να καταργήσεις ένα σταθμό διοδίων ή να πετύχεις τη μείωση των τιμών τους. Γι αυτό η σύσκεψη παραγόντων στη περιφέρεια Θεσσαλίας, αμέσως μετά τη κινητοποίηση στο Μοσχοχώρι της 31/7 για να αναληφθούν δήθεν δράσεις για την κατάργηση των διοδίων, ήταν μια φτηνή πολιτική απάτη όσων μας κυβερνούν.

Να μην μας κάνουν να συνηθίσουμε το θάνατο.

6/9/2014

Γιάννης Χατζηγιάννης
Μέλος του Εργατικού Επαναστατικού Κόμματος (ΕΕΚ)
http://www.eek.gr

http://www.eleftheria.gr/index.asp?cat=24&aid=78387#.VAiFomN5sTA

http://www.tovima.gr/society/article/?aid=628009

 

Advertisements

Σχολιάστε

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s